L’ESTONA DE LA FRUITA

 

L’ESTONA DE LA FRUITA

 

Aquesta estona es fa de forma diferent depenent del grup, el moment evolutiu dels infants i la forma de fer de cada educadora.

Després de dedicar un temps per rebre cada criatura i parlar amb les seves famílies. Els infants juguen lliurament pels diferents espais de l’estança, explorant les joguines i els materials que hem preparat.

Tot seguit, recollim i organitzem l’espai de l’estança. Llavors arriba l’estona de la fruita, és el moment que convidem a les criatures a reunir-se al voltant de l’educadora que ofereix la fruita.

És una estona familiar al voltant d’uns aliments saludables. Alhora que s’apropen als companys i companyes, busquen el contacte dels altres i de l’educadora, per tant és un moment de cohesió amb el grup. 

També hem observat un procés de familiarització quan oferim la fruita, ja que al principi no venia tothom, eran poquets els que s’acostaven i cada vegada en són més que es van afegint.

Cada educadora té el seu ritual per iniciar l’estona de la fruita, com podria ser agafar el bol, els tovallons,… Repetim una consigna “anem a buscar la fruita”. L’educadora anomena les criatures quan ofereix la fruita, així es van familiaritzant i coneixent amb els companys i companyes. Normalment a la safata o bol podem trobar 3 fruites per escollir, reafirmant la seva capacitat de decisió i fomentant la seva iniciativa. 

Un altre aspecte important és que les educadores conviden les criatures a venir a tastar la fruita, alhora que se les respecte si en aquell moment tenen un altre interès o volen jugar per l’espai.De la mateixa manera també anem introduint el temps d’espera, cada infant s’ha d’esperar que li toqui el seu torn per agafar la fruita.

En definitiva és una estona agradable, tranquil·la, on tenen l’oportunitat de gaudir de la companyia dels altres infants alhora que es va establint el vincle amb la seva educadora de referència. 

                                                    

QUIN CONTE PODEM TRIAR PER SANT JORDI ?

Aviat arriba St Jordi i moltes famílies sortiran a buscar un conte pels seus fills i filles. Des de l’escola bressol volem destacar el paper dels contes en l’etapa 0-3. Les criatures s’inicien en el gust per la lectura, normalment mirant àlbums il·lustrats acompanyades d’una persona adulta, que li explicarà el conte, en un ambient de tranquil·litat, de calma, d’intimitat, de contacte proper, d’escolta i d’observació.

 

El conte és una eina d’aprenentatge que ofereix moltes possibilitats a l’hora de fer un acompanyament a les criatures  en el seu procés de desenvolupament. Serà doncs a través dels contes que l’infant descobrirà el món que l’envolta, observant les il·lustracions i escoltant les nostres explicacions, i així anirem transmeten el llenguatge carregat de significat, valors, formes de relació, hàbits de convivència.

 

No oblidem que la petita infància és l’etapa on ens descobrim a nosaltres mateixos i al món que ens envolta, per tant serà de cabdal importància quins imaginaris volem transmetre als nostres infants. 

 

A partir d’aquesta reflexió, caldria revisar quins són els imaginaris culturals que volem oferir a les nostres criatures i vetllar per que els contes que portem a casa  siguin nous recursos, lliures de sexisme.

 

Quins aspectes  tindrem en compte a l’hora d’escollir un conte?:

 

  • El llenguatge que s’utilitza és sexista?
  • Fa servir el masculí com a genèric?
  • Els personatges incorporen estereotips de gènere?
  • Hi ha discriminacions sexistes o situacions de violència?

 

Com sabrem identificar elements coeducatius als contes?

  • Hi ha un equilibri en els personatges masculins i femenins
  • Apareixen personatges amb identitats de gènere no normatives?
  • hi ha un equilibri en el repartiment de tasques, activitats, emocions, maneres de ser i d’expressar entre els diferents personatges masculins i femenins
  • Apareixen personatges que transgredeixen els rols de gènere.
  • Apareixen formes d’estimar i relacionar-se no normatives (lesbianes, gais, bisexuals,…)?
  • Apareixen persones amb diversitat funcional?
  • Apareixen persones de diferents races?

 

Un altre punt que volem destacar és que les imatges que no surten normalment als contes, també tenen un significat, vol dir que s’amaguen i es volen invisibilitzar. 

 

En aquest sentit, vetllem perquè els contes que escollim siguin coeducatius, és a dir que transmetin una pedagogía transformadora, que fomenta el respecte a les diversitats en l’entorn d’una cultura de pau i no violència.

 

Esperem que aquestes reflexions us puguin ajudar a  fer una bona tria que desperti el cuquet per la lectura alhora que transmet uns valors coeducatius.

 

Informació extreta de:

 

https://coeducaccio.coop/wp-content/uploads/2019/02/Explicam-un-conte_-versio-x-difondre.pdf

 

COEDUQUEM!

 

Avui, 8 de març, Dia Internacional de la Dona aprofitant la nostra col.laboració, en la Guia de Coeducació de les Escoles Bressol, us volem compartir unes reflexions.
Hi ha la falsa creença  que els infants de 0-3 no s’assabenten i que és massa d’hora per… Llegeix més»

CARNESTOLTES 2021

Avui hem celebrat el Carnestoltes a l’escola!
Hem tingut de tot: astronautes, superheroïnes,superherois, baby yodes, vaquers, marietes, abelles, princeses, ossos, pops, tortugues, pirates… i fins i tot uns dracs molt especials!
Agraïm la col·laboració de les famílies i de l’escola Francesc Macià per deixar-nos el gegantó de… Llegeix més»

ÉS NADAL !

A l’escola de sempre hem cel.lebrat les festes, una d’elles el Nadal. 
Creiem que és una manera d’introduir als infants a la cultura, tradicions i costums catalanes.
Sempre sense perdre la nostra manera de fer, és a dir, plantejant propostes que els interessin, els motivin i en… Llegeix més»

PORTES OBERTES

Hola famílies,
Davant la incertesa que ha provocat aquest estat d’alarma, pel que fa a la jornada de portes obertes i a la espera de si es podrà o no realitzar, hem decidit apropar-vos una mica la nostra manera de fer i entendre l’educació a partir… Llegeix més»

SORTIDA DELS GRUPS DE GRANS, AL MERCAT DE CAN ROBINAT

Des de l’escola volem  ajudar als infants a descobrir el món que els envolta. Coneixent-lo aprendran a respectar-lo i així el podran estimar. Els acompanyem en la comprensió i apreciació progressiva de l’entorn immediat, on viuen i com és el seu entorn. Observen quins són els canvis a què estan sotmesos els elements del seu voltant i quan es produeixen, a l’hora que prenen consciència de les festes, tradicions i costums i en participen activament.

En aquest marc i amb els grups dels grans , cap al segon trimestre, proposem sortides a diferents entitats i establiments del poble. El pavelló poliesportiu, la biblioteca, el teatre o el mercat, entre altres.

Aquestes sortides els acosten a aprendre a relacionar-se amb les persones, els nous espais, les noves situacions… observant i explorant l’entorn amb una actitud de curiositat i respecte. Acostant-los a participar de forma activa en les activitats que es proposen respectant i compartint sensacions amb els altres.

I també no menys important, introduir a l’infants en la seguretat vial.

CARNESTOLTES A L’ESCOLA

 A l’escola ens hem plantejat la festivitat del Carnestoltes des d’una vessant totalment lúdica i lliure pels infants , prioritzant el seu benestar i respectant en tot moment el que realment necessita i ens transmet.

Així doncs hem pensat la millor manera de presentar aquesta festivitat i creiem que cal posar al seu abast tot un espai preparat amb cura i detall amb tot el que els cridi més l’atenció: barrets; diademes, ulleres, capes, vestits, sabates,…. i que lliurement triïn si es volen posar alguna cosa i què es volen posar. Hem triat fer del Carnaval  un temps de joc. Intentem partir de l’interès de l’infant, què es vol posar, què vol ser….

Durant tota la setmana el racó de les disfresses a les classes afavoreix aquest joc, allà pot trobar  robes i altres complements, descobrir diferents possibilitats, mirar-se al mirall una i una altre vegada jugant a ser i a canviar. La descoberta del cos, compartir l’espai i  els objectes, intercanviar amb els altres. Ser actiu a l’hora de vestir-se i despullar-se, provar i tornar a provar. Demanar ajuda si cal, imaginar, representar, tenir iniciativa i  curiositat, aprendre cançons i danses.

Aquest joc fa del carnaval una proposta lúdica i alhora plena d’aprenentatges i conquestes per l’infant.

I per acabar la setmana ( tal com mana el Rei Carnestoltes) hem proposat una tarda de festa, amb xocolatada i música a l’escola , animant a les famílies a venir disfressats de casa amb els seus fills/es del que vulguessin.

El nostre objectiu ha sigut que els infants i les famílies, gaudissin, ballant, cantant i berenant !!

Clicant la foto de sota us enllacem a un petit recull de moments…