Torremar i les escoles del poble col·laboren per promoure la tolerància

Última revisió 12-02-2021 15:59
06/06/2014

Durant el 2014 i arrel de diverses experiències prèvies, l'Institut Torremar i les escoles del poble han desenvolupat un programa d'activitats amb l'objectiu d'acostar la població amb discapacitat a les escoles, potenciar la normalització i la integració de les persones am DIiD, sensibilitzar als nens i fer-los conscients de les necessitats d'aquest sector, fomentar el respecte a la diversitat i promoure les relacions socials i la tolerància.

El Grup Catalònia, entitat que gestiona l'Institut Torremar, la Llar-Residència Can Roure, la Llar-Residència Mª Antònia Besora i el Taller Ocupacional Adolf Goday, situats a Vilassar de Dalt, ha fet un impuls important aquest any per apropar la realitat de les persones amb discapacitat intel·lectual i del desenvolupament (DIiD) als infants del poble.

Des de fa anys els usuaris de secundària de l'Escola Sant Jordi celebren sovint el Dia de la Pau a les instal·lacions de Torremar. Això permet gaudir d'activitats lúdiques de manera conjunta i, al mateix temps, dóna l'oportunitat de donar a conèixer què és la discapacitat intel·lectual i com és el dia a dia d'aquestes persones. Jugant a futbol, a jocs de taula, o simplement sentint allò que volen explicar s'aconsegueix crear un clima de normalitat en el qual l'altre passa de ser un estrany a algú entranyable.

El 2011 un grup d'alumnes de primària de l'escola Sant Jordi i un grup d'usuaris de Torremar van compartir dues jornades als horts dels dos centres. El 2012, altres alumnes de primària, de la mateixa escola, van anar a plantar plantes aromàtiques als jardins i hort de Torremar i després, aprofitant la visita, van passejar per les instal·lacions. El mateix any, alumnes del IES Jaume Almera van visitar Torremar, l'objectiu d'aquesta trobada en aquest cas era poder-los explicar qui son i què fan. Els alumnes de 6è de l'escola Francesc Macià van visitar Torremar l'any passat i van fer una cantada de nadales al centre.

Arrel d'això va sorgir la proposta de recuperar l'hort del CEIP Plà de l'Avellà de Cabrera que tant costava de mantenir, aportant el nostre coneixement i el nostre ajut. Un projecte de tot un curs permetia crear sessions de coneixement, treball conjunt i intercanvi realment enriquidores i que els permetia a tots crear uns  vincles molt especials.

A partir d'aquestes experiències l'equip de professionals es va anar engrescant amb la idea de fer més activitats amb les escoles del poble. És per això que aquest 2014 l'objectiu ha estat el  crear espais de col·laboració i de treball conjunt amb les escoles del poble.

Fruit d'aquets contactes s'han desenvolupat les següents experiències:

  • Alumnes de P5 de la escola Immaculada visiten Torremar, on els usuaris i treballadors expliquen com estaven fets els capgrossos amb els que van guanyar la Rua de Carnestoltes d'aquest any. En acabar els nens i nenes van poder emprovar-se els caps d'animals amb què van jugar i córrer pel pati.
  • L'equip tècnic format per Herminia Rodriguez i Natalia Gonzalez van anar a l'Escola Immaculada a explicar als nens de 5è curs què és la DIiD. Van ser aquests mateixos alumnes els qui el passat 25 d'abril van fer una representació a Torremar de la llegenda de Sant Jordi cantada.
  • L'Escola Sant Jordi va comptar amb Torremar per compartir els capgrossos de la Rua a la exposició de treballs manuals que van fer a Can Manyer durant la Festa Major.
  • Les escoles Francesc Macià i Immaculada treballen en el disseny d'alguna activitat que permeti compartir de manera periòdica un projecte comú.

Des de l'Institut Torremas agraeixen les facilitats que hea trobat en els equips docents per treballar plegats i la il·lusió compartida per créixer junts i ensenyar als infants a conviure amb normalitat amb persones tan diferents, o no tant...