Comunicat del govern de Vilassar referent a les polítiques d'habitatge

Última revisió 12-02-2021 15:05
24/10/2018

El govern de Vilassar exposa les actuacions estratègiques en matèria d'habitatge i expressa la seva opinió respecte a les al·legacions presentades per veïns i veïnes davant l'establiment d'un sistema d'habitatge dotacional públic en una parcel·la de la Fornaca i en una altra de Santa Maria. En aquest sentit, el govern avança la convocatòria d'una segona audiència pública sobre habitatge pel proper 27 de novembre.

HabitatgeEl mes de maig de 2018 aquest ajuntament aprovà el Programa d'Actuació Municipal d'Habitatge (en endavant, PAMH), el qual va ser finançat i monitoritzat per la Diputació de Barcelona a petició de l'Ajuntament de Vilassar. La redacció d'aquest Programa correspon al treball tècnic de la pròpia Diputació, amb la participació en un àmbit de deliberació dels diferents grups municipals i tècnics municipals. El redactat final va ser presentat i discutit en el Consell de Territori i Sostenibilitat. Finalment, el PAMH fou exposat i debatut  en una primera audiència pública l'abril de 2018.

El PAMH conté fins a 17 mesures bàsiques en matèria de política pública d'habitatge. La major part estan plantejades a llarg termini perquè, en conjunt, proposen un canvi d'orientació del caràcter residencial del municipi. L'objectiu estratègic és arribar a un escenari en què l'accés popular a l'habitatge sigui possible i factible, i respongui a la demanda efectiva interna existent, sobretot de les noves generacions. Perdem sistemàticament població d'entre 25 i 34 anys. El nostre municipi viu un procés constant d'envelliment. És una doble tendència demogràfica que es combina amb unes condicions del mercat immobiliari que dificulta l'accés a l'habitatge de les majories socials de rendes mitjanes i/o populars. Entenem, per tant, que és imprescindible anar generant les condicions normatives de què disposem al municipi per tal de concebre l'habitatge de primera necessitat com un bé públic, no de consum.  Treballar a llarg termini per revertir les tendències estructurals de què hem parlat és una obligació institucional.

El PAMH planifica 17 actuacions estratègiques en matèria d'habitatge, que podem sintetitzar en quatre apartats:

a) Una política troncal de promocions d'habitatge de protecció oficial (HPO) associada als desplegaments urbanístics futurs amb un percentatge ideal del 40% sobre el conjunt edificable; l'orientació promotora municipal amb fórmules de partenariat cooperativista; la reorientació de les inversions municipals en habitatge, també pel que fa a possibles adquisicions. La particularitat d'aquesta política troncal és que el parc d'habitatges HPO haurà de ser fonamentalment de lloguer i sota control municipal directe o indirecte. En un termini de dues dècades, el conjunt d'aquesta tipologia d'habitatge a Vilassar hauria de ser del 20-25% del conjunt dels immobles residencials.  Aquests percentatges són els mateixos que regeixen la planificació de la Generalitat de Catalunya i, tot i així, estan a la franja baixa dels països europeus més inclusius en l'àmbit de l'habitatge, com ara Dinamarca.

b) Una política sectorial de caràcter dotacional que permeti desenvolupar, en aquests mateixos terminis, oferta residencial per a col•lectius específics de població. En funció de les dades d'evolució sociodemogràfica, la franja jove de la població de fins a 35 anys i el segment de majors de 65 anys composen el conjunt poblacional que s'ha d'atendre específicament. En el primer cas, es tracta d'un plantejament de primera residència o d'emancipació: habitatges de lloguer i de trànsit (rotatius) per a joves i famílies joves que estan a la primera fase de la seva trajectòria laboral i professional. En el segon, la idea és donar servei a aquelles persones i/o parelles més grans de 65 anys que, essent autònomes, requereixen d'habitatges redimensionats a les seves necessitats en l'etapa de l'envelliment. Aquests habitatges comporten serveis comuns que fan economia d'escala amb les unitats residencials.

c) Una política de rehabilitació progressiva del parc envellit d'habitatge (mitjançant avantatges tributaris i/o subvencions interadministratives), de manera que superin les mancances estructurals que dificulten l'accessibilitat i l'autonomia funcional dels que hi viuen. Molt específicament, el problema fonamental és l'absència d'ascensors en moltes finques de Vilassar.

d) Una política d'atenció contra l'exclusió social residencial que freni la desprotecció de les persones i les famílies en situació de major vulnerabilitat, evitant tant com sigui possible desnonaments i cercant alternatives d'allotjament sota control municipal que facilitin un període d'estabilitat residencial per a aquestes persones, fins que no millorin la seva situació. A curt termini aquesta actuació combina recursos directes municipals amb una campanya de captació d'habitatge per a lloguer entre particulars de Vilassar, de manera que amb les degudes contrapartides (de reforma, de garantia de pagament del lloguer), el municipi pugui disposar d'aquestes vivendes per oferir-les temporalment a les persones i/o famílies ateses pels Serveis Socials municipals.

De totes aquestes actuacions, la mesura que té a veure amb l'establiment d'un sistema d'habitatge dotacional públic en dues parcel•les definides com a sistema d'equipaments comunitaris, una a la Fornaca i l'altra a la urbanització Santa Maria, ha generat que veïns i veïnes hagin presentat al•legacions a aquest tràmit urbanístic i hagin manifestat no disposar de la informació suficient i necessària per tal de poder tenir opinió sobre l'us hipotètic d'aquest sòl en el marc dels seus veïnats. Sobre aquesta qüestió, expressem:

Lamentem que una no prou exhaustiva campanya d'informació per part de l'Ajuntament hagi pogut ocasionar malentesos. Segurs i segures com estem de la necessitat i la idoneïtat de fer els passos que estem fent, aclarim d'entrada que volem donar l'oportunitat de parlar d'aquest i d'altres projectes continguts en el PAMH; que la modificació urbanística plantejada en aquest sòl d'equipament no el requalifica, sinó que permet que, en espais ja qualificats com a equipament pel Planejament General d'Ordenació Urbanísitica vigent, s'obri la possibilitat que també puguin ser útils per a projectes d'habitatge dotacional. El fet que hi hagi la disponibilitat urbanística de realitzar aquests projectes en un futur és una mesura puntual de planificació estratègica, ni més ni menys, a la qual no hi va relacionada cap projecte concret. En el moment que hi haguessin concrecions possibles, s'establirien les pautes d'informació pública i de participació ciutadana prèvies al tràmit urbanístic resolutiu.

El conjunt d'al•legacions presentades per diferents veïns i veïnes a aquesta modificació urbanística es resoldran en el seu moment, una per una i amb la major cura i bona predisposició. El passat dimarts 23 d'octubre es produí una reunió entre representants de veïns de La Fornaca, Sta. Maria i Sant Sebastià disconformes amb el tràmits administratius produïts fins ara. El nostre oferiment és el següent. Estem segurs que els plantejaments que posem damunt de la taula en matèria d'habitatge dotacional són necessaris, podrien suposar una oportunitat pel nostre municipi, i s'ajusten a l'interès general, al de tots i totes dels que conformem Vilassar. És per aquest motiu que hem donat instruccions de parar el procediment administratiu el temps necessari per tal d'aprofundir sobre què és, què comporta i què implica la figura residencial de l'habitatge dotacional. Hem d'establir una pauta de diàleg constructiu al voltant d'aquesta idea d'actuació que té projecció de futur.

D'altra banda, el proper 27 de novembre el govern convocarà una segona audiència pública a partir de les 19 hores a l'Espai Polivalent de Cultura Popular “L'Estrella”, a fi de donar compte del PAMH, del seu grau de realització després dels primers 6 mesos de la seva aprovació, així com dels projectes estratègics que han de marcar una nova orientació en matèria residencial a Vilassar. Hem de treballar plegats per un municipi inclusiu i solidari, tant en favor nostre en tant que comunitat global, com especialment per a les noves generacions de vilassarencs i vilassarenques.