El Centre Obert de Vilassar de Dalt és un servei diürn i estable, a disposició d’infants i joves de 10 a 17anys en el qual es duen a terme tasques preventives, fora de l’horari escolar. Aquestes tasques donen suport, estimulen i potencien l’estructuració i el desenvolupament de la personalitat, la socialització, l’adquisició d’aprenentatges bàsics i d’esbarjo i compensen les deficiències socioeducatives de les persones ateses.
El servei funciona durant el temps no escolar i possibilita l’educació dels nois/es des d’una perspectiva global i complementària d’altres institucions educatives, a través de la intervenció directa amb els menors i la família, o bé, mitjançant entitats i institucions d’educació formal i no formal.
El Centre Obert té com afuncions bàsiques l’acolliment i la convivència, oferint atenció individual i grupal. Com a tret fonamental destaca la coordinació, la complementarietat, la transversalitat i treball amb xarxa que han de tenir amb els Serveis Bàsics d’Atenció Social pel treball familiar i per a la derivació i integració dels infants i joves. Al mateix temps cal destacar la coordinació que es realitza amb els centres educatius del municipi amb l’objectiu d’establir estratègies educatives comunes.
Cal destacar el caràcter territorial del Centre Obert, que manté una forta vinculació amb l’entorn on desenvolupa la seva acció, de manera que té una estreta relació amb la realitat física i social que l’envolta i que es caracteritza per:
L’infant i jove s'educa en el propi medi. El Centre Obert s'ha de fer present en els processos, dinàmiques i realitats que els afecten.
Plantejar el procés educatiu com una acció comunitària de lluita contra totes les formes de desavantatge social, cultural, escolar dels destinataris, eliminant o minimitzant els efectes negatius i enriquint i potenciant els positius.
Realitzar una acollida individualitzada i diferenciada, adequant la intervenció a les necessitats de cada infant o jove.
Tot això implica una sensibilització de l’entorn, fent que sigui conscient de la realitat dels infants i joves de la zona i pel que fa a la corresponsabilitat dels diferents agents socials i educatius en la millora de les situacions.
ACCIÓ SOCIOEDUCATIVA
Les línies educatives que caracteritzen la intervenció que es porta a terme al Centres Obert són:
L’educació activa: entenent l’infant i jove com a subjecte del seu procés, respectant les fases de la seva pròpia evolució.
L’educació integral: entenent per educació integral aquell procés que afavoreix i posa a disposició de l’educand els elements necessaris per assolir un grau òptim de maduresa com a persona i membre actiu de la societat, treballant tots els àmbits del menor: físic, psíquic, afectiu, social i cultural.
L’educació Intercultural: educació que afavoreix la convivència i relació entre les diverses cultures
La coeducació: l’educació en condicions d’igualtat d’oportunitats i drets entre nens i nenes, amb l’objectiu que creixin en el respecte i valoració mútua.
L’educació en valors: l’educació dels infants i joves en els valors de la democràcia, la tolerància i el respecte i la valoració de la diversitat i les diferències d’opinions, opcions i orientacions personals.
Objectius del servei
Donar suport, estimular i potenciar l’estructuració i el desenvolupament de la personalitat del menor.
Afavorir la socialització i la integració social dels menors i les seves famílies.
Prevenir les situacions de risc social i de ruptura amb la família i l’escola.
Compensar dèficits socioeducatius.
Adquirir aprenentatges i competències
Acompanyar i orientar les famílies en els processos educatius que afecten els seus fills i filles.
Oferir activitats lúdico-esportives.
Activitats formatives
Durant el curs, el Centre Obert manté estable un horari diari de dilluns a divendres que permet als joves desenvolupar activitats i tasques quotidianes.
Les principals activitats formatives del servei, i que són eixos fonamentals del Centre Obert són:
Espai de reforç d’aprenentatge: un educador o educadora del servei com a referent amb un grup reduït, per tal de donar suport en tasques acadèmiques, ja sigui planificació setmanal, realització de deures, o bé preparació d’exàmens.
Tutories: espais tant individuals com grupals d’escolta. En cas de ser tutories individualitzades, aquestes poden ser sol·licitades tant per part dels professionals que formen l’equip educatiu, com per part dels nois i noies.
Tallers de sensibilització: Emmarcat dins dels actes commemoratius del 8 de març, o 25 de novembre, entre d’altres...
Activitats lúdiques, esportives i socials
Tallers lúdics
De manera trimestral, el Centre Obert programa diferents tallers.
Aquests poden ser:
Tallers arts plàstiques
Tallers de cuina
Tallers a demanda del jovent o equip educatiu
Esport
Cada trimestre, el Centre Obert, de manera conjunta amb l’Espai Jove, organitza un taller esportiu. Així, durant l’any seran tres els esports que es practicaran.
Les propostes poden ser:
Futbol sala
Pàdel
Waterpolo
Fitness
Jocs esportius
Rocòdrom
A més, durant tots els dilluns del curs, es duu a terme un curset de piscina al SEM de Can Banús organitzat pel mateix Centre Obert i dinamitzat per un monitor de la piscina.
Sortides i festes
Durant l’any, són diverses les festes que se celebren al Centre Obert, i de manera conjunta amb l’Espai Jove. Aquestes activitats són obertes a tot el municipi.
Les festes són:
Castanyada terrorífica
Sopar de Nadal
Festa de Carnestoltes
Diada de Sant Jordi
Festa fi de curs
D’altra banda, també es realitzen sortides al teatre La Massa, o també una sortida trimestral, en divendres tarda o dissabte.
Casal d’Estiu
La programació anual del Centre Obert inclou tres setmanes de Casal d’Estiu un cop s’han acabat les classes, oferint una oferta lúdica i sociocultural als nois i noies que han assistit durant tot l’any al servei. El casal inclou tallers, activitats, sortides, esports. Es pretén oferir un ventall ampli d'activitats vinculades a l'àmbit de lleure.
Projecte Obert als pares i mares
Espai de trobada i reflexió amb els pares i mares dels menors que assisteixen al Centre Obert conduït per una persona professional i l’equip educatiu del Centre Obert.